Prowadzenie bloga firmowego

Jeśli szukasz informacji o prowadzeniu bloga firmowego, to jesteś w dobrym miejscu. Moi klienci uważają, że blog to jedno ze skuteczniejszych narzędzi pozyskiwania sprzedaży przez internet. Dobrze dobrana treść na blogu przyciągnie Twoich potencjalnych klientów, buduje pozycję eksperta w branży, zwiększa wyniki wyszukiwania w Google.

Za nim zaczniesz prowadzić blog firmowy

Jeśli rozważasz prowadzenie bloga firmowego lub chcesz lepiej prowadzić działania contentowe na swojej stronie, to na początku musisz odpowiedzieć na kilka ważnych pytań.

  1. Do kogo mówią moje treści na blogu? Jakie to osoby?
  2. Jakie problemy i trudności mają przyszli odbiorcy bloga?

Zauważ że, powyższe pytania są otwarte i mają Cie skłonić do myślenia nastawionego na użytkownika internetu, który stanie się Twoim potencjalnym czytelnikiem, a potem klientem.

Prowadzenie bloga firmowego przykład

Pozwól, że podzielę się z Tobą przykładem na podstawie tego artykułu. Pisząc treść, którą właśnie czytasz miałam na uwadze, to że wcześniej na moim blogu o marketingu pojawiały się treści związane z prowadzeniem bloga, min. Jak zacząć pisać bloga czy Jak napisać wpis blogowy. Tym razem chciałam podzielić sie swoim doświadczeniem z osobami, które chcą prowadzić bloga firmowego. Za nim zaczęłam pisać treść, odpowiedziałam na 2 pytania.

Do kogo mówią moje treści na blogu? Jakie to osoby?

W moim przypadku to:

  • eksperci i marki własne w danych dziedzinach, mikro i małe firmy
  • przedsiębiorcy, asystentki, asystenci, specjaliści ds. marketingu, którzy piszą lub zarządzają treściami na swoje blog firmowego

Jakie problemy i trudności mają przyszli odbiorcy bloga firmowego

Wyszczególniłam trzy grupy problemów:

  • Osoby szukające informacji o prowadzeniu bloga firmowego mogą być na początku blogowania, więc potrzebują szczegółowych informacji np. od czego zacząć, jak planować treści, jaką tematykę na dobrać.
  • Odbiorcy, którzy już prowadzą bloga, ale z jakichś względów nie przynosi wyników. Takie osoby mogły stanąć w miejscu, przestały dodawać treści lub prowadzą blog, ale nie przynoszą one zapytań i klientów.
  • Osoby do tej pory odpowiedzialne za prowadzenie bloga firmowego chcą oddelegować to zadanie. Tacy odbiorcy potrzebują wsparcia w tworzeniu treści. Inny powód jest taki, że dotychczasowe działania były nieefektywne.

Po określeniu odbiorców zaczęłam tworzyć nagłówki do tego artykułu. Chcesz wiedzieć jakie? Czytaj dalej!

Pisanie bloga firmowego

Pisanie bloga firmowego najlepiej zacznij od przemyślenia 3-4 kategorii, w które zgrupujesz treści. Dobrze określone kategorie działają jak kompas, który pozwoli Ci utrzymać właściwy kierunek, nawet wtedy, gdy pojawią się inne spontaniczne pomysły czy ciekawe trendy.

W przypadku mojego bloga o marketingu tematem przewodnim jest skuteczny marketing małych firm. Kategorie, które znajdziesz tutaj to: tworzenie treści, kampanie marketingowe, Google Ads i SEO, marka własna. Czy wiesz, jaki jest Twój temat przewodni oraz filary bloga? Pisanie bloga firmowego pójdzie Ci szybciej, jeśli masz określone kategorie.

Najczęstsze błędy przy prowadzeniu bloga

Myśląc o prowadzeniu bloga firmowego, warto spojrzeć na to, jak na projekt, który przyniesie wyniki w dłuższym czasie. Dobre treści, które angażują użytkowników, zwiększają swoje pozycje w wynikach wyszukiwania z czasem. Podczas konsultacji lub audytu marketingowe zauważam 5 najczęściej pojawiających się błędów.

Duże oczekiwania na początku

Nie oszukujmy się. Prowadzenie bloga firmowego to maraton, a nie sprint. Jeśli masz motywację tylko na początku, to najprawdopodobniej porzucisz blog po kilku pierwszych wpisach.

Rozwiązanie: Za nim dodasz pierwszy artykuł lub wznowisz prowadzenie bloga firmowego, dowiedz się jak najwięcej w tematyce blogowania. Przeczytaj kilka artykułów, posłuchaj podcastów.

Brak regularności

Autorytet domeny zwiększasz przez regularne dodawanie treści. Jeśli treści dodajesz raz na kilka miesięcy to roboty Google indeksują Twoje treści tak samo często. Tym samym twój blog firmowy nie ma szans na zwiększenie pozycji.

Rozwiązanie: Mierz siły na zamiary. Lepiej dodać 1 artykuł miesięcznie, niż planować napisanie treści 5 pięciu różnych. Przemyśl kategorie na blogu i zapisz 2-3 pomysły na artykułu w każdej kategorii.

Brak określonych odbiorców bloga

Początkujące osoby, które prowadzą bloga firmowego skupiają się na tym co wiedzą,  a nie na potrzebach, problemach użytkowników bloga.

Rozwiązanie: Zacznij myśleć, jak Twój potencjalny klient i przenieś to na treści na swoim blogu.

Brak tematy przewodniego

Innym błędem przy prowadzeniu bloga firmowego jest brak określonej tematyki lub wybranie zbyt wielu kategorii. 

Rozwiązanie: Na początku warto zacząć od 2-3 tematów, które określą kierunek treści dla Twojego bloga. Z czasem możesz dodawać kolejne kategorie treści, jednak najpierw warto zadbać, by w świadomości odbiorców zaistniała idea, która przyświeca publikowanym treściom.

3 powody dla których warto prowadzić bloga firmowego 

Jeśli dalej zastanawiasz się, czy prowadzenie bloga to dobry kierunek, to mam dla Ciebie 3 argumenty będące na TAK!  

  1. Budowanie pozycji eksperta: Dzięki dostarczaniu informacji, rozwiązywaniu problemów czy dzieleniu się wiedzą, firma może zyskać zaufanie nowych klientów i ugruntować swoją pozycję eksperta w danej dziedzinie. Blog to długa forma wypowiedzi, żeby się wypowiedzieć na dany temat trzeba mieć wiedzę lub doświadczenie w temacie.
  1. Budowanie zaufania: Regularne publikowanie wartościowych treści na blogu pozwala firmie budować swoją markę online.
  1. Redystrybucja treści: Treści na blogu możesz wykorzystać w social mediach. Z jednego wpisu możesz zrobić kilka tematów w postach lub social mediach

Podsumowanie prowadzenia bloga firmowego

Ten artykuł jest dla osób, które dopiero myślą o rozpoczęciu prowadzenia bloga firmowego, prowadzą bloga lub z jakichś powodów przestały i chciałyby wrócić do dodawania treści na swoją stronę internetową. Porady w tym artykule są świetnymi wskazówkami dla blogów marek własnych, mikro i małych firm.

Błędy w prowadzeniu bloga są naturalną częścią jego rozwoju. T. Edison powiedział: "Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10.000 błędnych rozwiązań". Życzę Ci odkrycia własnych błędów przy prowadzeniu bloga i wyciąganiu z nich wniosków. Jest to najlepsza forma nauki. 

Jeśli myślisz o rozpoczęciu prowadzenia bloga firmowego lub eksperta to zapraszam Cię do wyzwania "Jak zacząć pisać blog w 5 dni", które ma na celu. Wyzwanie ma pomóc Ci w przygotowaniu prowadzenia własnego bloga. Jeśli i Ty chcesz rozpocząć prowadzenie bloga to zapisz się już teraz do bezpłatnego wyzwania.

Bądźmy w kontakcie!

Nazywam się Kasia i od 12 lat robię marketing. Blog na stronie firmowej lub marki osobistej to jedno z narzędzi do zwiększenia jej rozpoznawalności, dzielenia się wiedzą i przynoszenia nowych klientów. Pomagam moim klientom w planowaniu treści podczas mentoringu marketingowego lub konsultacji indywidualnych.

Jeśli masz pytania do prowadzenia lub pisania bloga — napisz do mnie na kasia@kpiotrowska.pl.

Szukasz inspirujących treści? Zapisz się do newslettera, aby otrzymać je wprost na swoją skrzynkę mailową. Odwiedź blog i łap wiedzę i inspiracje np. o najlepszych książkach o marketingu.

dr Kasia Piotrowska

Jestem konsultantka marketingu. Od 12 lat łączę marketing, technologie i biznes.

Prowadzę marketing i komunikację, która zwiększa sprzedaż. Pomagam realizować strategie marketingowe skrojone na potrzeby biznesu przez tworzenie rozpoznawalnej marki, dobór kanałów komunikacji, tworzenie treści i łączenie marketingu ze sprzedażą.

Prowadzę szkolenia, warsztaty dla firm i wykładałam na uczelni wyższej. Z wykształcenia jestem ekonomistką, doktorem nauk ekonomicznych.


Zapisz się do newslettera Robię Marketing

Raz w miesiącu będziesz otrzymywać porady, jak zwiększyć przychody dzięki skutecznemu marketingowi.

.