Jak napisać wpis na bloga?

Napisanie wpisu na bloga może być nie lada wyzwaniem w szczególności dla początkujących osób. Ten wpis będzie również pomocny dla osób, które prowadzą bloga, ale nie widzą przełożeń z tworzenia treści. W tym wpisie zebrałam najlepsze praktyki, które stosuję na blogach swoich klientów. Dowiedz się, co jest ważne przy pisaniu wpisu na bloga.

Planowanie treści na bloga

Zanim napiszesz pierwszy nagłówek i akapit wpisu na bloga dobrze, żeby ten miał określony temat przewodni i filary tematyczne bloga. Jest to kompas, który pomoże Ci utrzymać kierunek publikacji, gdy pojawią się inne spontaniczne pomysły lub ciekawe trendy. Spisz swój pomysł.

W przypadku mojego bloga tematem przewodnim jest dzielenie się wiedzą z zakresu skutecznego marketingu. Filary treści (jeśli wolisz kategorie na blogu), które będą pokrywać temat przewodni to: strategia marketingowa, tworzenie contentu, Google Ads & SEO, marka własna. Czy wiesz, jaki jest Twój temat przewodni oraz filary bloga?

Następnym krokiem jest wybranie 5-10 pomysłów na wpisy. Na początku zastanów się o czym chcesz pisać. Jeśli przychodzą Ci do głowy 1-3 pomysły na start to zdecydowanie za mało, żeby uruchomić blog. Najlepiej pomyśl i poszukaj dodatkowych tematów, które ułożysz w plan treści na bloga. Zapraszam Cię również do przeczytania wpisu "Prowadzenie bloga firmowego".

Temat wpisu na bloga

Kolejnym krokiem będzie napisanie pierwszego wpisu. Zacznij od określenia tytułu. Chwytliwy nagłówek jest ważny. Myśląc o nagłówku zwróć uwagę, czy:

  • Jest interesujący dla odbiorcy.
  • Mówi o faktycznej treści w artykule.
  • Jest krótki i zrozumiały dla czytelnika.

Zapraszam Cię na bezpłatne wyzwanie “Zacznij pisać blog w 5 dni” podczas którego przygotujesz się do prowadzenia własnego bloga. Jak wygląda wyzwanie? Przez 5 dni będziesz otrzymywać na maila porady oraz karty pracy. Zapisz się już teraz na wyzwanie.

jak napisać wpis na bloga

Konkretny wstęp

Pierwszy akapit do artykułu na bloga powinien wprowadzać do całej treści. Im konkretniejszy komunikat, tym lepszy. Innymi słowy, wstęp w postaci skróconego artykułu, to najważniejsze informacje znajdują się u góry. Użytkownik w pierwszych kilku sekundach decyduje, czy będzie czytać dalej tekst. Stosując mocny, konkretny przekaz na początku angażujesz czytelnika to dalszej interakcji z treścią, jednocześnie dajesz mu wartość, którą oczekuje. 

Struktura wpisu na bloga

Wpis powinien mieć odpowiednią strukturę. Oznacza to, że warto podzielić tekst na mniejsze części. Pisząc artykuł, podziel go na akapity z zachowaniem śródtytułów. Poniżej kilka zasad:

  • Artykuł powinien mieć jeden nagłówek pierwszego stopnia (H1).
  • Śródtytuły to nagłówki drugiego (H2) lub trzeciego (H3) stopnia.
  • Dobrze, jeśli w każdym z rodzajów nagłówków pojawi się słowo kluczowe.
  • Śródtytuły mają sześć poziomów (H1 - H6), jednak dla uproszczenia skup się na pierwszych 3 poziomach (H1 - H3).

To, czego wyszukiwarka Google i użytkownicy nie wybaczą Ci to ściana tekstu. Unikaj pisania treści jednym ciągiem bez przerywników. Taki tekst jest trudny w odbiorze, a ponadto potrzeba więcej czasu na jego konsumpcję. Dzięki śródtytułom tekst będzie przystępniejszy.

Różnicuj tekst wpisu

Różnicowanie tekstu również pomaga czytelnikowi w jego zrozumieniu. Pomóż swoim odbiorcom i zwróć uwagę na najważniejsze fragmenty tekstu. W artykule korzystaj z:

  • pogrubień;
  • kursywy;
  • podkreśleń.

Twoi odbiorcy odwdzięczą się dłuższym czasem na stronie oraz zaangażowaniem w treści.

Najważniejszy jest Twój czytelnik

Zdecydowana większość użytkowników poszukuje szybkich odpowiedzi. Pisząc treści zwróć uwagę na prosty język i czytelność. Jeśli nie masz pewności to skorzystaj z bezpłatnego narzędzia jasnopis.pl, które określa poziom trudności tekstu.

Przy pisaniu własnych artykułów blogowych unikaj żargonu branżowego, trudnych wyrazów i zdań wielokrotnie złożonych. Każdy taki element to utrudnienie dla odbiorcy, które uniemożliwia płynne przyswajanie treści.

https://www.instagram.com/p/Ch..." data-instgrm-version="14" style=" background:#FFF; border:0; border-radius:3px; box-shadow:0 0 1px 0 rgba(0,0,0,0.5),0 1px 10px 0 rgba(0,0,0,0.15); margin: 1px; max-width:540px; min-width:326px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);">

Nie kopiuj treści

Pamiętaj: nigdy nie kopiuj treści innych autorów. Po pierwsze jest to nielegalne i nieetyczne, a po drugie kopiowana treść będzie działać negatywnie na Twoje wyniki wyszukiwania. Od początku zadbaj o swój styl pisania i przedstawiania informacji. Dzięki autentyczności, wartościowym treściom i własnemu stylowi zbudujesz wizerunek eksperta.

Pro TIP dla zaawansowanych

Jeśli myślisz poważnie o prowadzeniu bloga firmowego lub marki osobistej to od początku warto zainteresować się słowami kluczowymi, które wyszukują Twoi odbiorcy. Nie sztuką jest napisać wpis na bloga. Prawdziwą wartością jest wybranie tematu, którego poszukują Twoi odbiorcy. Jeśli masz wątpliwości, co do wybranych tematów możesz użyć do analizy innych narzędzi:

  • Google Trends - pokazuje aktualne trendy w wyszukiwaniu fraz;
  • https://answerthepublic.com/ - pokazuje szerszą perspektywę na to, w jaki sposób użytkownik wyszukuje informacje;
  • Semstorm - narzędzie do content marketingu i SEO;
  • Senuto - inne narzędzie do content marketingu, pozycjonowania;
  • Ubersugest - określa rodzaj i ilość wyszukiwanych fraz.

Wszystkie narzędzia mają bezpłatną i płatną opcję. Zanim określiłam tytuł "Jak napisać wpis na bloga” sprawdziłam w Semstorm, w jaki sposób użytkownicy poszukują podobnych fraz. Była to dla mnie podpowiedź przy wyborze tematu niniejszego artykułu.

Pisanie pierwszych wpisów na blogu może być nie lada wyzwaniem dla osób, które zaczynają z blogowaniem. Z jednej strony blog jest świetnym kanałem na pokazanie wiedzy eksperta, a z drugiej, miejscem wymagającym systematyczności i konsekwencji. Zapraszam Cię na mój Instagram, gdzie dziele się swoim przemyśleniami, doświadczeniem na temat prowadzenia bloga, jak i marketingu małej firmy

Nie sztuką jest dodać kilka wpisów na bloga, ale prawdziwym wyzwaniem jest zrobić to tak, żeby w dłuższej perspektywie czasu blog przynosił Ci użytkowników na stronie, którzy będą zmieniać się w Twoich klientów.

Jak zakończyć wpis na bloga

Zakończenie wpisu na bloga jest tak samo ważne jak jego rozpoczęcie. W szczególności dla osób, które poświęciły czas i zapoznały się z treścią wpisu na bloga oraz dla tych, które szukają najważniejszego podsumowania. Najprostszym sposobem na zakończenie wpisu blogowego, to zrobienie 3-4 zdania podsumowania, które będą jednocześnie kwintesencją całego artykułu. Tutaj nie ma lania wody, ponieważ czytelnik lubi konkret, który zastosuje u siebie. Poniżej przykład do tego artykułu.

Ten artykuł jest dla osób, które w kilku krokach chcą napisać wpis na bloga. Pierwszym krokiem do artykułu jest wybór tematu spośród wcześniej zaplanowanych. Kolejny etap to stworzenie chwytliwego tytułu oraz wstęp, który zaciekawi i zaangażuje użytkownika na dłużej. Po wyborze tytuły nadszedł czas na strukturę tekstu oraz jego różnicowanie przez pogrubienia, - punktatory oraz kursywę. Pisząc teks miej na uwadze czytelnika.

Na koniec podzielę się z Tobą PRO radą. Każdy wpis na blogu kończę, dodając zdjęcie i krótki opisu. Taką "informację o autorze" dodaje, ponieważ 99% osób, które wchodzi z wyszukiwarki na mój blog, nie zna mnie. Pisząc kilka zdań, przybliżam również swoją osobę jako autora. Kolejna kwestia jest taka, że wszystkie teksty na blogu są poparte doświadczeniem i tworzył je człowiek ;)

Bądźmy w kontakcie

Jeśli już prowadzisz blog firmowy lub marki osobistej i z jakichś powodów stoisz w miejscu to zapraszam Cię na konsultacje marketingowe, a jeśli potrzebujesz dłuższego wsparcia w tworzeniu planu komunikacji lub planowania treści to zapoznaj się z mentoringiem marketingowym.

dr Kasia Piotrowska

Jestem konsultantka marketingu. Od 12 lat łączę marketing, technologie i biznes.

Prowadzę marketing i komunikację, która zwiększa sprzedaż. Pomagam realizować strategie marketingowe skrojone na potrzeby biznesu przez tworzenie rozpoznawalnej marki, dobór kanałów komunikacji, tworzenie treści i łączenie marketingu ze sprzedażą.

Prowadzę szkolenia, warsztaty dla firm i wykładałam na uczelni wyższej. Z wykształcenia jestem ekonomistką, doktorem nauk ekonomicznych.


Zapisz się do newslettera Robię Marketing

Raz w miesiącu będziesz otrzymywać porady, jak zwiększyć przychody dzięki skutecznemu marketingowi.

.