Jak zbierać opinie od klientów

Obiekcje przed zbieraniem opinii

Często spotykam się z jednym typem obiekcji, w szczególności na samym początku ich zbierania. Najczęstszą obawą przedsiębiorców przed zbieraniem opinii od klientów jest możliwość otrzymania negatywnych opinii. Właśnie obawa przed nieprzychylnymi opiniami wstrzymuje działanie. A teraz podam Ci 5 powodów, dlaczego taka obawa jest na wyrost.

1. Jeśli do tej pory nie otrzymałeś negatywnej opinii i prowadzisz biznes, to znaczy, że klient ocenia Twoje usługi i produkty dobrze.

2. Klienci są zdeterminowani dużo bardziej do wystawienia negatywnych opinii niż pozytywnych. Oznacza to, że niezadowolony klient znajdzie Cię szybko w Internecie nawet, jeśli nie masz oficjalnych kont w social mediach. Jeśli komuś zależy, żeby Cię oczernić to, tak czy inaczej to zrobi.

3. Klient zadowolony z Twoich usług rzadko sam z siebie wystawi pozytywną opinię. Zazwyczaj takiego klienta należy delikatnie pokierować, gdzie i jak powinien to zrobić.

4. Opinie tak, jak każdy inny aspekt relacji z klientem wymaga zarządzania. Jeśli nie dbasz o proces pozyskiwania opinii, to najprawdopodobniej opinie same zaczną się pojawiać w miejscach, o których możesz nawet nie wiedzieć. Z tego też względu warto mieć przygotowane “własne” miejsca do pozyskiwania opinii.

Twój przyszły klient czyta opinie

Przyznaję się bez bicia. Prawie zawsze czytam opinie w Internecie. A Ty? Osobiście czytam o sklepie internetowym, który niedawno powstał, a mam dokonać zakupu. O jakości świadczonych usług przez Panią fryzjerkę, czy o hotelu, do którego mam się udać podczas najbliższych wakacji.

Dlaczego tak ważne są dla nas opinie? Opinia to rekomendacja i obietnica wartości, którą otrzymamy po dokonania zakupu. Jeśli inne osoby były tak bardzo zadowolone, to oznacza że ja też będę. Opinie to również społeczny dowód słuszności, który jest potwierdzeniem tego, że nasz produkt, czy usługa ma poparcie innych użytkowników, a to buduje wiarygodność.

Im droższa usługa lub produkt, tym większa potrzeba zapoznania się z wcześniejszymi doświadczeniami klientów. Opinie będą istotnym elementem komunikacji w segmencie premium lub jeśli Twoje usługi są na wyższej półce cenowej. Jeśli Twoje usługi są droższe od konkurencji, to dobre opinie i rekomendacje stają się naturalnym uzasadnieniem wyższej ceny.

Kiedy klient czyta opinie?

Nie zawsze i nie każdy potencjalny klient czyta opinie na temat Twojej usługi lub produktu. Głównie dlatego, że nie każdy jest zainteresowany zakupem lub nie jest jeszcze gotowy na zakup. Twój potencjalny odbiorca szuka i zapoznaje się z opiniami, gdy:

  • Jest gotowy na zakup
  • Potrzebuje argumentów, dlaczego ma kupić od Ciebie
  • Chce się dowiedzieć więcej o Tobie
  • Potrzebuje znać doświadczenia innych klientów
  • Chce być pewny na 120%

Nie kupuj opinii

Opinie mają sens, jeśli są dodawane przez osoby, które korzystały z naszych usług, produktów lub wiedzy. Odradzam płatne dodawanie opinii. Po pierwsze jest to nieetyczne, a po drugie nie będzie miało finalnie przełożenia na Twoich klientów.

Kiedy dzieje się magia

Zbieranie opinii jest najtrudniejsze na początku. Z czasem opinie same zaczynają się pojawiać bez większego wysiłku z Twojej strony. Magia dzieje się, gdy masz 30, 40, 100, 150 opinii i okazuje się, że większości osób, które trafiają do Ciebie na sesję czytała opinie innych osób. Wiesz co się stało? Ludzie sami dodają rekomendacje, gdyż chcą być częścią tej społeczności.

Bądźmy w kontakcie

Masz pytania o zbieranie opinii od klientów? Napisz do mnie na kasia@kpiotrowska.pl. Pracując z przedsiębiorcami wiem, jak trudne na początku może być zbieranie opinii. Bardzo często łączy się to z wychodzeniem ze swojej strefy komfortu i walczenie z przekonaniem, że „proszę się” o opinie. Treści w tym dokumencie mają Ci pomóc w pokonaniu tego przekonania. Zapraszam Cię do zapoznania się z zakresem konsultacji marketingowych 1:1.

Zapisz się do newslettera Robię Marketing

Raz w miesiącu będziesz otrzymywać porady, jak zwiększyć przychody dzięki skutecznemu marketingowi.

.