Chcesz zacząć pisać bloga, ale nie wiesz, od czego zacząć? Masz dużo do przekazania, ale nie możesz zdecydować się, który z Twoich pomysłów będzie najlepszy? Spokojnie. W tym artykule poznasz 9 rad, które pomogą Ci rozpocząć pisanie bloga.
1. Wyznacz cel pisania bloga
Powodów, dla których chcesz rozpocząć pisanie bloga, może być wiele. Zanim dodasz pierwszy wpis na swoją stronę, zastanów się: Jaki cel ma pisanie bloga?
Bez odpowiedzi na to podstawowe pytanie Twoje działania mogą okazać się nieskuteczne.
Przykłady celów na pisanie bloga:
- dzielenie się własnymi pomysłami i wartościami,
- pozyskiwanie zapytań, a następnie klientów,
- zdobywanie zasięgów w sieci,
- monetyzacja swojej wiedzy,
- budowanie zaufania,
- tworzenie wizerunku eksperta,
- budowanie relacji z odbiorcami,
- pokazywanie produktów i usług w nowym świetle,
- wspieranie działań SEO.
Określiłeś już swój cel. Zwróć teraz uwagę na czas realizacji oraz regularność, z jaką będziesz dodawać nowe wpisy. Nie ważne, czy zależy Ci na budowaniu wizerunku, czy na pozyskiwaniu klientów. Pisanie bloga to maraton, a nie sprint. Patrzenie na tworzenie treści długoterminowo, na pewno pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu.
2. Określ temat przewodni bloga
Kolejnym krokiem jest wybranie zagadnień, jakie mają pojawiać się na Twoim blogu. Jedną z metod, która pozwoli Ci wyznaczyć temat przewodni, jest określenie wartości, jaką będziesz dawać. Pamiętaj, że Twój czytelnik jest najważniejszy. To on ma zyskać po zapoznaniu się z Twoją treścią.
Twoje wpisy na blogu powinny:
- Mieć charakter poradnikowy. Napisz jak zrobić coś szybciej i lepiej.
- Pokazywać Twój punkt widzenia na problem. Podziel się swoją opinią poprzez treści.
- Pokazywać historię, którą stworzyłeś.
- Przybliżać fakty i informacje np. odnośnie do twoich produktów, usług.
Aby było Ci łatwiej, podam Ci przykład. Tematem przewodnim mojego bloga jest: dzielenie się wiedzą z zakresu skutecznego marketingu. O tym będę na nim pisać. Wpisy mają i będą mieć charakter poradnikowy. Pokazuję w nich swoje zdanie na temat jakiegoś problemu i sposoby jego rozwiązania.
3. Zaplanuj treści na blogu
Bardzo często przy pisaniu wpisów na bloga będziesz mieć otwarty dokument tekstowy i pustkę w głowie. Nie będziesz mógł zdecydować się na jedno zagadnienie. To normalne. Ciągłe poszukiwanie tematów to jedno z wyzwań prowadzenia bloga. Żeby ułatwić sobie początki pisania bloga, zrób listę 5-10 tematów, które chcesz opracować w pierwszej kolejności. Im bardziej niszowa tematyka bloga, tym trudniej o nowe pomysły. Właśnie z tego powodu warto mieć ich kilka na „zapas”.
Dając Ci pewną wskazówkę, podzielę się moim przykładem.
Na moim blogu będę poruszać tematy takie jak:
- strategia marketingowa,
- tworzenie marki osobistej,
- tworzenie treści,
- optymalizacja SEO,
- Google Ads.
Przed rozpoczęciem publikacji zrób analizę treści w swojej branży. Zwróć uwagę, jakie tematy na innych blogach powodują wzrost aktywności w komentarzach. Obserwuj, co wzbudza ciekawość lub emocjonuje zaciekawione nią osoby.
Jeśli wciąż brakuje Ci pomysłów na artykuły, zapytaj swoich odbiorców, czym są zainteresowani. Czasami podpowiedzą Ci oni temat, który dla Ciebie wydaje się oczywisty, a dla nich nie koniecznie. Odpowiadając na ich potrzeby, pokażesz im, że są oni dla Ciebie ważni.
4. Pisz regularnie
Regularność to podstawa przy prowadzeniu bloga. Myśląc o jego pisaniu, zwróć uwagę, ile razy w miesiącu będziesz publikować. Weź pod uwagę realne zaangażowanie w tworzenie wpisów. W praktyce oznacza to, że każdy wpis pochłania czas. Zrobienie researchu, pisanie, poprawki, dodawanie treści na stronę WWW — wszystkie te czynności wymagają Twojego zaangażowania. Zaplanuj publikacje i trzymaj się wcześniej przygotowanego harmonogramu.
Systematyczność pomaga budować potęgę treści na Twojej stronie. Dobrze zaplanowany i zoptymalizowany content pomoże Ci w pozyskiwaniu ruchu organicznego. Na początku możesz mieć napisany zapas 2-3 artykułów. Takie działanie ułatwi Ci rozpoczęcie prowadzenie bloga w pierwszych tygodniach, gdy pojawi się kryzys.
5. Wyznacz grupę odbiorców bloga
Bardzo częstym błędem początkujących blogerów jest pominięcie odbiorcy na etapie planowania. Ważniejsze staje się przekazanie treści niż to, jak zostanie ona przyswojona przez czytelnika.
Już na początku pisania bloga odkreśl grupę osób, do których mówisz. Dzięki temu lepiej zrozumiesz ich potrzeby, a Twoje treści będą trafne. Jak to zrobić? Najprościej będzie, jak się zastanowisz, kto czyta Twoje wpis.
6. Zachowaj strukturę i prosty język
Nawet najlepszy artykuł zawierający genialne myśli, podany w formie ściany tekstu odstraszy czytelnika. Jedną z
podstawowych zasad pisania wpisów na bloga jest prostota odbioru. Zadbaj by każdy artykuł, który dodasz na
bloga:
- Był odpowiednio zbudowany. Miał odpowiednią strukturę tytułów i nagłówków.
- Był podzielony na akapity.
- Posiadał wypunktowania.
- Miał podkreślone najważniejsze zagadnienia. Do tego celu stosuj: pogrubienia, podkreślenia lub kursywy.
- Był wzbogacony zdjęciami, wykresami czy grafikami.
- Był poprawny pod względem błędów stylistycznych, interpunkcyjnych, ortograficznych i gramatycznych.
Nie każdy czytelnik jest polonistą, ale błędy ortograficzne czy literówki zrobią na nim złe wrażenie i mogą podważyć Twój wizerunek eksperta. Jeśli masz wątpliwości co do jakości swojego tekstu, to warto oddać go do przeglądu innej osoby. Więcej na ten temat znajdziesz we wpisie "Jak napisać wpis na bloga" oraz "Prowadzone bloga firmowego".
7. Done better than perfect
Przy pisaniu bloga możesz mieć nieodpartą pokusę, aby każdy wpis był perfekcyjny. Wystrzegaj się tego. Czasami warto zrobić coś dobrze, a nie perfekcyjnie i przejść do kolejnego etapu tworzenia treści. Każdy blog ewoluuje i rozwija się w czasie. Będzie się on zmieniał, ponieważ Ty się zmieniasz.
Nie ma większego sensu poświęcać godziny na wybór perfekcyjnego obrazka lub niebanalnego zakończenia. Lepiej poświęć ten czas na przygotowania do tworzenia kolejnych wpisów. Twoje umiejętności pisarskie będą wzrastać wraz z doświadczeniem, a spojrzenie na dane zagadnienie ewoluuje, więc zawsze możesz zrobić edycję wpisu. W końcu to Ty jesteś autorem!
8. Zadbaj o swój styl
Zastanawiając się, od czego zacząć pisanie bloga pamiętaj, że autentyczność jest zawsze w cenie! Od początku zadbaj o swój styl pisania i przedstawiania informacji.
Z czasem Twoi czytelnicy to docenią. Będą wracać do Ciebie, a nie do konkurencji, bo obdarzą Cię zaufaniem i sympatią.
Dzięki autentyczności, wartościowym treściom i własnemu stylowi zbudujesz sobie wizerunek eksperta i staniesz się autorytetem.
9. Twórz unikalne treści
Robiąc rozeznanie konkurencji, możesz inspirować się tytułem lub treścią tekstów, które znajdują się już w sieci.
Finalnie postaw jednak na własny styl pisania i wyrazu danego zagadnienia. Nie kopiuj tekstów,
nawet małych fragmentów. Wpływa to negatywnie na pozycję strony w wyszukiwarce, ale również na Twoją reputację.
Dodam, że konsekwencje dotyczące plagiatu nie są zbyt przyjemne. Lepiej, żebyś poświęcił 2-3 minut więcej na pracę i
stworzył pełny, autorski tekst.
Podsumowanie
Blog firmowy lub ekspercki jest świetnym narzędzie do dzielenia się swoją wiedzą i podejściem w danym temacie. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak zacząć pisać blog firmowy, to dobrym rozwiązaniem będzie przemyślenie szerszego kontekstu, jaki chcesz przekazać we wpisach blogowych. Odpowiedz sobie na pytanie, w jaki sposób blog będzie realizował Twoje cele marketingowe i komunikacyjne, gdzie będziesz prowadzić dystrybucję treści.
Jeśli myślisz o rozpoczęciu prowadzenia bloga firmowego lub eksperta to zapraszam Cię do wyzwania "Jak zacząć pisać blog w 5 dni", które ma na celu. Wyzwanie ma pomóc Ci w przygotowaniu prowadzenia własnego bloga. Jeśli i Ty chcesz rozpocząć prowadzenie bloga to zapisz się już teraz do bezpłatnego wyzwania.
Rozważając prowadzenie bloga firmowego pomyśl również w kontekście 6 błędów w marketingu małej firmy. Często moi klienci myślą o blogu ponieważ to pomaga w SEO lub Google Ads, jednak brak strategii w tym temacie może bardziej zaszkodzić niż pomóc.
Bądźmy w kontakcie!
Nazywam się Kasia i od 12 lat robię marketing. Pomagam zwiększyć przychody moich klientów przez wartościowy marketing. Blog na stronie firmowej lub marki osobistej to jedno z narzędzi do zwiększenia jej rozpoznawalności, dzielenia się wiedzą i przynoszenia nowych klientów. Na co dzień pomagam moim klientom w rozwoju bloga podczas mentoringu marketingowego lub konsultacji indywidualnych.
Jeśli masz pytania do prowadzenia lub pisania bloga — napisz do mnie na kasia@kpiotrowska.pl.
Szukasz inspirujących treści? Zapisz się do newslettera, aby otrzymać je wprost na swoją skrzynkę mailową.