6 różnic między Google Ads i SEO

Nie ma to jak zwiększać sprzedaż przez swoją stronę internetową! Widzą to osoby, które zgłaszają się do mnie właśnie w tym celu. I słusznie. Często słyszę od klientów, że chcą prowadzić płatne kampanie Google Ads oraz wspierać pozyskiwanie zapytań na podstawie SEO. Na pewno te dwa kanały pozyskania ruchu na stronę są godne uwagi, jednak za nim zdecydujesz się na to, weź pod uwagę, jaka jest różnica między Google Ads, a SEO. Dlaczego? Głównie, ze względu na to, że obie opcje wymagają budżetu, czasu i strategii. Nie ważne, czy wydasz 1 000 zł, 2 000 zł czy 50 000 zł miesięcznie.

Czym jest Google Ads i SEO

Google Ads to płatne reklamy w środowisku Google. Google Ads obejmuje reklamy tekstowe w wyszukiwarce, reklamach banerowych czy reklamy na Youtube. Ustawiając kampanie Google Ads ściągasz ruch na stronę praktycznie od razu, a ilość użytkowników zależy od budżetu, rodzaju oraz ustawień kampanii.

SEO ma na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach, a co za tym idzie pozyskanie ruchu na stronę www z organicznych wyników np. Google. SEO nazywane jest też optymalizacją strony lub pozycjonowaniem. Ruch na stronę zależy od zamieszczonych na niej treści, regularnych działań związanych z pozyskiwaniem linków przychodzących oraz od optymalizacji strony.

1. Budżet

Google Ads - w zależności od wielkości budżetu zmienia się zasięg reklam oraz ilość użytkowników, którzy odwiedzą Twoją stronę.

Google Ads wymaga takich nakładów jak praca specjalisty Google Ads. Oprócz tego do skutecznej kampanii Google Ads potrzeba landing page sprzedażowy, który będzie zasilony treściami od copywritera i banerami od grafika.

SEO - potrzebujesz względnie stałego budżetu na regularne działania miesięczne. Rozpoczynając działania SEO dobrze mieć budżet zaplanowany na dłuższy okres np. 6 - 12 miesięcy.

SEO jest płatne. Koszty SEO łączą się z pracą copywritera i tworzeniem treści, specjalistą SEO, który pokieruje strategią pozycjonowania, optymalizacją techniczną strony czy zakupem linków, które kierują do Twojej strony.

2. Efekty

Google Ads - efekty w postaci nowych użytkowników widoczne są prawie od razu. Kampanie potrzebują około 2 tygodni na naukę, ale pierwsze leady lub sprzedaż mogą pojawić się szybko.

SEO - nowi użytkownicy na stronie mogą pojawić się już po 3, 6, 9, 12 miesiącach w zależności od: dodawanych treści, samej strony internetowej, branży i poziomu konkurencji.

3. Zasięg

Google Ads - reklamy możesz prowadzić tylko z budżetem na koncie. Jeśli nie masz budżetu na koncie to jest to równoznaczne z zaprzestaniem pozyskiwania nowych użytkowników.

SEO - działania związane z pozycjonowaniem potrzebują dłuższego czasu na faktyczne pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek. Pierwsze miesiące polegają na budowanie wartościowej treści, optymalizacji i zwiększeniu autorytetu strony. Ważna jest tutaj regularność i powtarzalność działań. W efekcie masz szansę na miarę stałe pozyskiwanie ruchu.

4. Trwałość działania

Google Ads - reklamy możesz prowadzić tylko z budżetem na koncie. Jeśli nie masz budżetu na koncie to jest to równoznaczne z zaprzestaniem pozyskiwania nowych użytkowników.

SEO - działania związane z pozycjonowaniem potrzebują dłuższego czasu na faktyczne pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek. Pierwsze miesiące polegają na budowanie wartościowej treści, optymalizacji i zwiększeniu autorytetu strony. Ważna jest tutaj regularność i powtarzalność działań. W efekcie masz szansę na miarę stałe pozyskiwanie ruchu.

5. Czas

Google Ads - aby uruchomić reklamy potrzebujesz konta Google Ads oraz dobrze mieć skonfigurowaną analitykę (Google Analytics 4). To wystarczy, aby szybko uruchomić kampanię, a także wstrzymać ją, jeśli zajdzie taka potrzeba.

SEO - na efekty pozycjonowania trzeba patrzeć się w długim horyzoncie czasowym. Pierwsze miesiące to budowanie treści, linkowanie oraz optymalizacja samej strony.

6. Treści i strona lądowania

Google Ads - przy prowadzeniu reklam potrzebujesz dobrą stronę lądowania (landing page) nastawioną na zbieranie leadów. Nie potrzebujesz kłaść nacisku na rozbudowę treści na stronie www.

SEO - od początku działań pozycjonowania ustalasz architekturę informacji na stronie internetowej oraz realizujesz strategię rozbudowy treści. Jednym z bardziej czasochłonnych i kosztownych elementów są właśnie treści na stronie.

Wnioski

Poznałeś 6 ważnych różnic między Google Ads i SEO. Mam nadzieję, że ten tekst pomoże Ci podjąć lepszą decyzję i dzięki temu Twój marketing będzie skuteczniejszy. Decydując się na Google Ads lub/i SEO musisz brać pod uwagę cele biznesowe, które chcesz realizować. Każde działanie marketingowe wymaga nakładów, dlatego decydując się na któreś z rozwiązań warto wziąć pod uwagę efekty działań.

Postaw na Google Ads, gdy :

Google Ads będzie świetnym kanałem komunikacji i pozyskania przyszłych klientów, gdy:

  • potrzebujesz wyników na teraz
  • masz budżet, który możesz przeznaczyć na reklamy
  • testujesz nowy produkt lub usługę
  • prowadzisz kampanię promocyjną
  • chcesz być w tych samych miejscach, gdzie konkurencja
  • dbasz o brand i nie chcesz by konkurencja wyświetlała się na słowa związane z Twoją marką
  • chcesz być obecny np. na Youtube czy Mapach Google

SEO wybierz gdy:

Warto postawić na długoterminowe działania w ramach SEO, gdy:

  • możesz poczekać na efekty
  • stawiasz na tworzenie treści na stronie www
  • masz budżet na SEO w długiej perspektywie czasowej
  • potrzebujesz stałego ruchu na stronie bez względu na działania promocyjne
  • Twoje działania mogą być zawężone tylko do wyszukiwarki Google

Różnice SEO i Google Ads

SEO i Google Ads to dwa najważniejsze narzędzia marketingowe w wyszukiwarce. Oba narzędzia mają swoje indywidualne zalety, które warto wziąć pod uwagę podczas wyboru dla swojej firmy. SEO wymaga czasu i nakładów finansowych, ale przynosi długoterminowe efekty. Z kolei Google Ads działa natychmiastowo i jest skuteczniejsze na krótki okres czasu. Dodatkowo, SEO skupia się na wartości strony, skuteczności słów kluczowych oraz optymalizacji, podczas gdy Google Ads działa na podstawie płatności za kliknięcie (PPC), czyli odbywa się automatycznie. Znając różnice SEO i Google Ads możesz podjąć lepsze decyzje o lokowaniu budżetu.

KPI SEO i Google Ads

KPI SEO (Key Performance Indicators) to:

  • ruch organiczny na stronie
  • pozycje w rankingach słów kluczowych
  • wskaźnik kliknięć CTR (clic throug rate)
  • konwersja organiczna
  • wskaźnik odrzuceń

KPI Google Ads to:

  • wskaźnik kliknięć CTR (clic throug rate)

Podsumowanie

Marketing małej firmy nie może obyć się bez Google Ads i SEO. Działania prowadzone w ramach Google Ads lub SEO mogą mieć najlepsze opinii klientów, jednak najważniejszy jest twój cel biznesowy, strategia i to, w jakim miejscu chcesz być ze swoją stroną internetową za parę miesięcy. Jeśli myślisz o planowaniu kampanii reklamowej lub zastanawiasz się nad celami dla kampanii, to zapraszam Cię na konsultacje marketingowe, gdzie odpowiem na Twoje pytania.

Bądźmy w kontakcie!

Nazywam się Kasia i od 10 lat robię marketing. Na co dzień pomagam małym i średnim przedsiębiorcom zwiększyć sprzedaż poprzez skuteczny marketing. Google Ads i SEO to tylko wybrane narzędzia do realizacji Twoich celów biznesowych. W zależności od celów, jakie stoją przed Tobą pomagam w wyborze najlepszych kanałów pozyskania klientów.

Masz pytania co do działań Google Ads lub SEO — napisz do mnie na kasia@kpiotrowska.pl. Szukasz inspirujących treści? Zapisz się do newslettera.

dr Kasia Piotrowska

Jestem konsultantka marketingu. Od 12 lat łączę marketing, technologie i biznes.

Prowadzę marketing i komunikację, która zwiększa sprzedaż. Pomagam realizować strategie marketingowe skrojone na potrzeby biznesu przez tworzenie rozpoznawalnej marki, dobór kanałów komunikacji, tworzenie treści i łączenie marketingu ze sprzedażą.

Prowadzę szkolenia, warsztaty dla firm i wykładałam na uczelni wyższej. Z wykształcenia jestem ekonomistką, doktorem nauk ekonomicznych.


Zapisz się do newslettera Robię Marketing

Raz w miesiącu będziesz otrzymywać porady, jak zwiększyć przychody dzięki skutecznemu marketingowi.

.