Propozycja wartości
Propozycja wartości to punkt, w którym Twój produkt (usługa) spotyka się z odbiorcami. Innymi słowy propozycja wartości jest „tym” za co Twoi odbiorcy zapłacą, by zaspokoić swoje pragnienia, które wynikają z potrzeb, dążeń lub strachu. Jest to element strategii marketingowej, która pomaga skoncentrować się na tym, co markę wyróżnia, przekazując jednocześnie klarowną korzyść dla klientów.
Korzyści z propozycji wartości dla marki
Propozycja wartości to jedna z części marki, którą warto przemyśleć na początku projektowania marki. Niemniej może ona ewoluować i nieznacznie zmieniać się wraz z rozwojem marki.
Jednym z korzyści zastosowania zdania pozycjonującego jest wyróżnienie marki oraz nadanie jej indywidualnego tonu. To motyw przewodni, który jest jak muzyczny rytm nadający wyraz już od pierwszego kontaktu z marką. Propozycja wartości ożywia markę i nadaje jej unikalny charakter. Często propozycję wartości zaczynamy od czasownika: pomagamy, wspieramy, wprowadzamy, zapewniamy, zajmiemy się, gwarantujemy…
Inną korzyścią z zastosowania propozycji wartości dla marki jest bez wątpienia wyróżnienie się spośród konkurencji. Dobrze skrojone zdanie pozycjonujące będzie trafiać do Twoich odbiorców. Przeczytaj blog dotyczący mapy empatii, dzięki której zbudujesz trafne komunikaty i skuteczne kampanie marketingowe.
Korzyści z propozycji wartości dla klienta
Dobrze określona propozycja wartości ma swoje korzyści dla klientów. W pierwszym kontakcie klienta z marką zdanie pozycjonujące pomaga zrozumieć przekaz marki oraz korzyści, jakie otrzyma klient kupując produkt (usługę). Dzięki klarownej komunikacji nasza marka zostaje zapamiętana i zostanie w umyśle odbiorców na dłużej. Propozycja wartości jest sporym ułatwieniem dla klienta – dzięki temu wie, co marka może mu zaoferować.
Z punktu widzenia strategii biznesowej propozycja wartości pomaga Twoim celom marketingowym.
Przykłady propozycji wartości w komunikacji marek
Dobrze określona propozycja wartości nada marce dynamikę, a to dzięki zastosowaniu czasownika i strony czynnej. Często propozycję wartości zaczynamy od takich słów jak: wprowadzamy, gwarantujemy, zapewniamy, pomagamy, wspieramy, zajmiemy się.
Zobacz jak zrobiła to Magdalena Pawłowska na swojej stronie:
Odbiorcami propozycji wartości Magdy są eksperci, którzy chcą zbudować dochodowy biznes online w oparciu o kursy. Tak zbudowany komunikat od razu mów, w czym może pomóc Ci Magda.
Innym przykładem jest propozycja wartości u Marka Jankowskiego, który prowadzi podcast Mała Wielka Firma. Marek zbiera społeczność wokół podkastu, ale oprócz tego aktywnie promuje newsletter. Zapisując się do newslettera, możesz się spodziewać, że dostaniesz porady, które pozwolą Ci "rozwinąć biznes jako solo przedsiębiorca. W tej propozycji wartości jest określona sama wartość, jaki odbiorca.
Czym nie jest propozycja wartości:
Rozmawiając z klientami często spotykam się z myleniem pojęć między propozycją wartości, a innymi częściami marki. Jeśli jesteś na etapie określania propozycji wartości to zwróć uwagę, że propozycja wartości to nie to samo co:
- slogan,
- misja,
- wizja,
- wartości.
Zatrzymajmy się przy ostatnim punkcie - wartości. Często moi klienci na początku współpracy zamiennie używają propozycję wartości i wartości marki. Jest to błąd. Pierwsza opcja dotyczy, tego co mamy do zaoferowania naszym klientom. Jest bardziej związana z ofertą niż z samą marką. Propozycję wartości możemy zmieniać w zależności od grypy odbiorców.
Ta druga opcja jest nierozerwalnie związana z marką na poziomie jej tożsamości. Innymi słowy, jednym ze składników DNA marki są właśnie wartości. To na ich podstawie tworzymy trzony komunikacji, dobieramy partnerów biznesowych do współpracy czy szukamy klientów, którzy podzielają takie jak my wartości. Wartości pozwalają nam wyróżnić się i zaznaczają granicę naszej marki.
Brak propozycji wartości to zapewne jedne z częstszych błędów w marketingu małych firm.
Jak określić propozycję wartości?
Jak określić propozycję wartości, to jedno z częstszych pytań podczas konsultacji w ramach tworzenia lub rebrandingu marki. Taki proces przechodzę z klientami wykorzystując kilka narzędzi. Jednym z nich jest wykorzystanie Modelu Canvas. W tym ujęcie unikalna propozycja wartości składa się z dwóch części: profilu odbiorcy i mapy wartości.
Tworząc propozycję wartości warto odnosić się do problemu lub potrzeby klienta. Celem jest ustalenie zdania pozycjonującego, które powie jak rozwiązujesz problemy klientów
?si=1We2zdrKXL9SJiR-
Podsumowanie propozycji wartości
Propozycja marki to wizytówka która przedstawia, jakie korzyści otrzyma odbiorca.
Innymi słowy propozycja wartości nadaje ton marce i wprowadza odbiorcę w jej świat. Planując kampanię reklamową swojej marki warto zwrócić szczególną uwagę na zdanie pozycjonujące.
Dobrze zdefiniowana propozycja wartości określa, to co klient otrzyma „kupując” produkt (usługę).