Mapa empatii - poznaj motywy swoich odbiorców

Emocje w komunikacji

Z emocjami w komunikacji jest trochę tak, jak pisaniem palcem po wodzie. Mówienie o nich jest nietrwałe, ulotne. Dopiero ich spisanie i analiza daje trwały insight, który może być Twoją przewagą w komunikacji. Mapa empatii pozwali Ci zbudować solidne fundamenty, które potem możesz wykorzystać w treściach.

Mapa empatii to proste narzędzie pozwalające zrozumieć swoich odbiorców i klientów. Czytaj dalej, jeśli chcesz budować trafne komunikaty, dopasowane produkty i usługi oraz skuteczne kampanie marketingowe. Empatia pozwala zanurzyć się w perspektywie swoich odbiorców.

Użyj mapy empatii jak lupy

Jeśli miałabym porównać mapę empatii do jednej rzeczy, to byłaby to lupa.

Lupa pozwala przyjrzeć się detalom każdego przedmiotu. Dzięki przybliżeniu możemy powoli obserwować obiekt. Soczewka lupy kilkukrotnie zwiększyć interesujące nas szczegóły, by dowiedzieć się więcej. Mapa empatii tak jak lupa pozwala przyjrzeć się ukrytym potrzebom, pragnieniom oraz emocjom naszych klientów. Na pierwszy rzut oka mogą być one niedostrzeżone, jednak przy przybliżeniu okazują się istotną częścią strategii komunikacji marki czy kampanii reklamowej.

Czym jest mapa empatii

Mapa empatii to narzędzie wykorzystywane w marketingu czy komunikacji, które pomaga zrozumieć klientów oraz ich potrzeby, pragnienia, cele i wyzwania. Mapa empatii pomaga również przy tworzeniu produktów i usług. Mapa empatii pozwala na stworzenie wizualnej reprezentacji danej grupy docelowej poprzez zanurzenie się w ich potrzebach. Mapa empatii często składa się z różnych sekcji, takich jak emocje, cele, obawy, codzienne czynności, środowisko itp.

Narzędzie wykorzystywane w tworzeniu strategii

Tworzenie mapy empatii wymaga zbierania danych, analizowania zachowań i preferencji klientów oraz wczuwania się w ich sytuację. Jest to narzędzie umożliwiające lepsze dopasowanie strategii marketingowej do potrzeb swojej grupy docelowej. Dzięki mapie empatii, firmy mogą tworzyć skuteczne kampanie reklamowe, produkty i usługi, które lepiej spełniają potrzeby klientów.

Empatia w marketingu

W marketingu i komunikacji ważne jest uchwycenie tego, jak się czujemy, jakie mamy emocje. Tak samo istotne jest to, jakie myśli nam chodzą po głowie. Ta esencja to insight konsumencki. Mapa empatii to idealne narzędzie, które pozwoli Ci złapać perspektywę osób, do których mówisz w swojej komunikacji.

Dam Ci przykład jak ważna jest empatia w marketingu. Spójrz na poniższy obrazek. Co widzisz? Po prawej i lewej stronie są kobiety w wieku 31 lat, jednak mają inne ścieżki życia. Jako ludzie mamy tendencję do oceniania osób, sytuacji i zachowań. Każdy z nas jest na „jakimś” etapie życia i właśnie ten punkt widzenia jest naszą soczewką, która na otoczenie patrzy w podobny sposób. Mapa empatii pozwala nam wyjść z własnej strefy komfortu i spojrzeć na naszych odbiorców z innej perspektywy.


Co kilkanaście lat zmienia się kontekst społeczny, a wraz z nim oczekiwania społeczne. Tworząc komunikację dla swojego produktu lub usługi, warto wziąć pod uwagę nie tylko odbiorcę pod kątem demografii, ale również jego zainteresowań, etapu czy sposobu życia. Trendy, które nas otaczają wpływają na nasz sposób myślenia oraz na decyzje, które podejmujemy.

Mapa empatii - szablon

Mapa empatii daje przestrzeń do własnych przemyśleć i refleksji nad odbiorcami, do których kierujemy komunikat o produktach i usługach. Kanwa sprawdzi się we współpracy z zespołem, jak i indywidualnych przemyśleń. 

Mapa empatii to kartka A4 podzielona na 6 części. W centrum znajduje się odbiorca oraz jego wewnętrzne odczucia oraz otaczający go świat. Na mapę empatii składa się odpowiedź na pytanie:

Co użytkownik widzi?

Tutaj skupiamy się na tym co otacza odbiorcę i jak on widzi świat do dokoła.  Pierwsze myśli i skojarzenia z obrazami, które go otaczają. Pytania pomocnicze:

  1. Co odbiorca widzi dookoła siebie w firmie, w pracy?
  2. Co otacza naszego odbiorcę? Jaka przestrzeń?
  3. Jakie osoby znajdują się w otoczeniu?
  4. Kto jest dla niego ważny w tym otoczeniu?
  5. Jakie trendy widzi na rynki odbiorca?

Co użytkownik słyszy?

  1. Co mówią inni pracownicy, manager, szef? 
  2. Jaki informacje docierają do odbiorcy od klientów?
  3. Jaką narrację ma konkurencja?
  4. Jakie głosy płyną od kontrahentów?
  5. Jakie trendy naśladuje konkurencja?

Co myśli i czuje?

Ta część jest poświęcona światu wewnętrznemu odbiorcy. Jego pragnieniom, aspiracjom, nadziejom i marzeniom. Tej części nie koniecznie wypowie w bezpośredni sposób.

  1. Co motywuje do działania?
  2. Co daje satysfakcję w pracy?
  3. Co lubi w relacjach międzyludzkich?
  4. Co go głęboko porusza, gdy czuje smutek, strach, wzruszenie?

Mówi i robi?

Ta część jest przeniesieniem świata wewnętrznego na zewnętrzne otoczenie. Co odbiorca mówi i robi publicznie?

  1. Jaki buduje wizerunek?
  2. Jaki chce mieć wizerunek?
  3. Czy to co robi jest zgodne z tym co myśli i czuje?
  4. Jakie wartości komunikuje na zewnątrz?
  5. Jakie cechy wykazuje jej/jego działanie?

Praca na uczuciach w komunikacji, to takie pisanie palcem po wodzie. Jest subtelne, niezauważalne ale ważne. Ślad zostaje na chwilę, a do Ciebie należy wyłapanie tego śladu.



dr Kasia Piotrowska

Jestem konsultantka marketingu. Od 12 lat łączę marketing, technologie i biznes.

Prowadzę marketing i komunikację, która zwiększa sprzedaż. Pomagam realizować strategie marketingowe skrojone na potrzeby biznesu przez tworzenie rozpoznawalnej marki, dobór kanałów komunikacji, tworzenie treści i łączenie marketingu ze sprzedażą.

Prowadzę szkolenia, warsztaty dla firm i wykładałam na uczelni wyższej. Z wykształcenia jestem ekonomistką, doktorem nauk ekonomicznych.


Zapisz się do newslettera Robię Marketing

Raz w miesiącu będziesz otrzymywać porady, jak zwiększyć przychody dzięki skutecznemu marketingowi.

.