Czym są wartości marki – przykłady

W tym artykule dowiesz się o wartościach marki. Czytaj dalej jeśli chcesz mieć dobre zrozumienie czym są wartości marki oraz zobaczyć ich przykłady. Aby objaśnić Ci czym są wartości marki posłużę się porównaniem do ogniska na polanie. To co? Zaczynamy!

Wartości są jak ognisko

Wyobraź sobie, że idziesz przez las. Zaczyna się ściemniać i przyspieszasz kroku, by dojść do obozu. W końcu wychodzisz z ciemnego lasu i docierasz na polanę, gdzie rozbity jest obóz i pali się ognisko. Bez cienia wątpliwości podchodzisz do obozowiska, które jest otulone światłem i ciepłem płomieni. Chcesz się ogrzać i rozświetlić otoczenie.

Wartości marki są jak ognisko w lesie biznesu. Tak jak ognisko, które przyciąga ludzi swoim ciepłem i światłem, wartości marki są tym, co przyciąga klientów do firmy, budując więź i lojalność.

Podobnie jak ognisko, wartości marki stanowią źródło ciepła i światła dla całej organizacji. Są one centralnym punktem, wokół którego skupia się kultura i działania firmy.

Wartości marki to źródło mocy

Podobnie jak ognisko jest źródłem energii, wartości marki stanowią motywację dla pracowników, inspirując ich do działania zgodnie z misją i celami firmy.

Wartości marki to punkt orientacyjny dla pracowników i klientów

Jeśli ognisko jest naszym punktem orientacyjnym w terenie, to wartości marki możemy potraktować jako drogowskaz przy podejmowaniu decyzji i działań w firmie. Pomagają pracownikom i klientom zrozumieć, co jest ważne dla firmy i jakie wartości przyświecają jej działaniom.

Wartości marki to źródło inspiracji

Ognisko może inspirować ludzi do wspólnego spędzania czasu i dzielenia się historiami. Podobnie, wartości marki mogą inspirować zarówno pracowników, jak i klientów do zaangażowania się w misję firmy i budowania z nią więzi.

Mam nadzieje, że porównanie wartości marki do ogniska pomogło Ci zrozumieć, czym one są w kontekście firmy. Nic tak nie zapada w pamięć jak porównanie do czegoś miłego, co znamy.

Czym nie są wartości marki

Jeśli jesteś na etapie definiowania wartości marki, ważne jest, abyś wiedział/a, że propozycja wartości to nie to samo co:

  • slogan,
  • misja,
  • wizja,
  • propozycja wartości.

Skupmy się na ostatnim punkcie – propozycji wartości dla klienta. W początkowej fazie współpracy klienci często używają zamiennie propozycji wartości firmy i propozycji wartości dla klienta. Jest to błąd. Propozycja wartości dotyczy tego, co oferujemy naszym klientom. Jest bardziej związana z naszą ofertą niż z samą marką. Propozycję wartości możemy dostosowywać w zależności od grupy odbiorców. 

Propozycja wartości jest kierowana na zewnątrz firmy, a wartości marki są nakierowane do środka organizacji. Temat rozwijam również w artykule o propozycji wartości dla klienta i marki.

Wartość marki na przykładzie Apple

Za pierwszy przykład zastosowania wartości marki posłuży nam Apple – najcenniejsza marka na świecie w 2024 roku, według rankingu prowadzonego przez Brand Finance*.

Apple to bez wątpienia jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie i myślę, że jest to dobry przykład na to, by zobaczyć jak działają wartości marki w komunikacji. Na stronie Apple możemy znaleźć sześć wartości, którymi kieruje się firma w działaniu. Są to:

  1. Prywatność – firma uważa, że prywatność jest podstawowym prawem człowieka oraz jednym z funda­mentów Apple. Produkty i usługi Apple są projektowane tak, by strzegły prywatności.

  2. Dostępność – produkty Apple są projektowane dla każdego. Ich główną charakterystyką jest inkluzywność.

  3. Edukacja – Apple na swojej stronie zaznacza, że większy dostęp do edukacji daje każdemu więcej możliwości wykorzystania swojego potencjału. Dlatego Apple angażuje się w zapewnianie ludziom większych możliwości uczenia się poprzez partnerstwa w ponad 100 krajach i regionach.

  4. Środowisko – Apple ma rozwiniętą politykę ochrony środowiska i cyrkulacji swoich produktów. Firma dąży do posiadania w swoim portfolio produktów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.

  5. Inkluzywność i różnorodność – firma tworzy kulturę integracji, zwiększając reprezentację płci i ras w zespołach na poziomie globalnym.

  6. Równość rasowa i sprawiedliwość – punkt, który łączy się ze wcześniejszym. Wartość została wyróżniona ze względu na dużą dywersyfikację rasową w szczególności w stanach. Na stronie Apple możemy przeczytać: „Sprawiedliwy świat to lepszy świat. Dlatego zwiększamy możliwości dla społeczności czarnoskórych, latynoskich i rdzennych mieszkańców na całym świecie w trzech kluczowych obszarach”.

Te wartości są kluczowe dla misji i działalności firmy Apple oraz wpływają na sposób, w jaki firma jest postrzegana przez klientów i społeczność. By podążać wartościami marki ważna jest odwaga i konsekwencja i tu świetnie pasują słowa Tima Cooka – CEO Apple, który powiedział:

wartosci_marki

Wartości marki pozwalają Apple robić „właściwe rzeczy” pomimo trudności. I to właśnie jest kwintesencją wartości w biznesie. W tych słowach można odnaleźć wartości marki jako drogowskaz dla przywódców, pracowników i interesariuszy związanych z marką.

Pewnie zastanawiasz się jak możesz przełożyć to na wartości własnej marki. Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w kolejnym wpisie.

Co jest najważniejsze w wartościach marki Apple

Poniżej ciekawa wypowiedź o wartości marki z poziomu lidera organizacji.

Na koniec zostawiam Cię z wypowiedzią Steve'a Jobsa, który w 2 minutach wyjaśnił jakie znaczenie mają wartości Apple i co jest najważniejsze. W przypadku Apple największą wartością jest robienie rewelacyjnych, TOP 1 produktów na świecie.

Zapraszam Cię również na wpis dotyczący mapy empatii, która jest skutecznym narzędziem   strategii komunikacji marki.

Moje wartości marki - przykład z życia

Jeśli uważasz, że wyłonienie wartości dla własnej marki jest trudne, to witaj w klubie. Prawie 3 lata temu sama stanęłam przed wyzwaniem wyłonienia wartości marki osobistej dr Kasia Piotrowska. Było to zadanie, do którego podchodziłam 10 razy i jednocześnie był to dla mnie jeden z trudniejszych etapów tworzenia koncepcji własnej marki osobistej. Wiesz dlaczego? Z doświadczenia wiem, że najtrudniej mówi się o sobie. Widzę, to za każdym razem, gdy prowadzę konsultacje, mentoring lub warsztaty strategiczne. Ludzki mózg jest tak stworzona, że dużo łatwiej jest nam zauważyć cechy u sąsiada, niż u siebie.

Po kilku tygodnia pracy nad misją, wizją, celami i wartościami marki osobistej dr Kasia Piotrowska powołałam do życia 6 wartości, którymi kieruje się:

  • pracując z klientami
  • współpracując z partnerami biznesowymi
  • komunikując jako marka osobista 
  • pracując z członkami swojego zespołu.

Wartości marki są dla mnie filtrem w kontekście pracy, decyzji o podjęciu współpracy z nowymi klientami, rozpoczęcia nowych projektów. Dzięki wartościom marki łatwiej stwierdzam, że to, CO i JAK robię, jest zgodne z moim DLACZEGO. Dzięki temu mogę zaoszczędzić sporo czasu na nietrafione projekty, a moi klienci mają przedsmak tego, jak pracuję :)

Poniżej przykład 6 wartości marki dr Kasia Piotrowska

Więcej o wartościach i sposobie pracy przeczytasz w sekcji o mnie.

Wyznacz wartości marki na warsztatach strategicznych

Jeśli zastanawiasz się jak wyznaczyć wartości marki, to zapraszam Cię na konsultacje marketingowe. W trakcie warsztatów strategicznych przyjrzymy się DNA Twojej marki - zaczniemy od misji, wizji, celów, a następnie przejdziemy do rozważać nad wartością marki, która będzie spójna i autentyczna z Tobą i Twoim biznesem.

*Raport Global 500 Report, 2024 rok, Brand Finance.


dr Kasia Piotrowska

Jestem konsultantka marketingu. Od 12 lat łączę marketing, technologie i biznes.

Prowadzę marketing i komunikację, która zwiększa sprzedaż. Pomagam realizować strategie marketingowe skrojone na potrzeby biznesu przez tworzenie rozpoznawalnej marki, dobór kanałów komunikacji, tworzenie treści i łączenie marketingu ze sprzedażą.

Prowadzę szkolenia, warsztaty dla firm i wykładałam na uczelni wyższej. Z wykształcenia jestem ekonomistką, doktorem nauk ekonomicznych.


Zapisz się do newslettera Robię Marketing

Raz w miesiącu będziesz otrzymywać porady, jak zwiększyć przychody dzięki skutecznemu marketingowi.

.