Jeśli czytasz ten tekst to bardzo możliwe, że jesteś przedsiębiorcą, a marketing w małej firmie potrzebuje zmian lub poszukujesz wiedzy na temat marketingu. Poniżej przeczytasz o 6 błędach, które często wstrzymują Twój marketing.
Spis treci:
- Brak jasnego celu biznesowego
- Nie wiesz kto jest Twoim klientem
- Brak budżetu na marketing
- Nie robisz marketingu
- Jakoś to będzie …
- Brak regularności w marketingu małej firmy
- Nie masz czasu na marketing małej firmy?
- Bądźmy w kontakcie.
1. Brak jasnego celu biznesowego
Marketing w małej firmie ma odpowiadać na potrzeby biznesowe. Jeśli te nie są określone to trudno, żeby działania w marketingu przyniosły korzyści. Problem z klarownym celem biznesowym dotyczy strategii przedsiębiorstwa i to z niej powinny wynikać założenia marketingu. Pierwszym krokiem do nakierowania działań będzie określenie, jakie usługi, produkty lub ich kategorie mają zwiększyć: uwagę, zaangażowanie użytkowników, a na końcu sprzedaż.
Jeśli nie wiesz, jaki masz cel dla swojego marketingu to zacznij od odpowiedzi na pytania:
- W jaki sposób marketing ma wspierać rozwój Twojego biznesu?
- Czy obecne działania marketingowe wspierają cele na ten rok?
2. Nie wiesz kto jest Twoim klientem
To chyba jeden z najcięższych błędów w marketingu małej firmy. Jeśli prowadzisz firmę, ale nie umiesz określić grupy klientów to znaczy, że Twój biznes nie rozwija się. Twoje treści trafiają w próżnię internetu. Nie pozyskujesz uwagi potencjalnych klientów. Sprzedaż stoi.
Najtrudniejsze w marketingu jest promowanie ogólnych treści do wszystkich. Jest tak ponieważ ogólny komunikat do wszystkich nie ma celu. Przypadkowi odbiorcy nie będą rozumieć, jak Twoja usługa lub produkt może im pomóc lub czym się wyróżnia. Możesz próbować nadrobić reklamą brak klientów, jednak finalnie koszty będą wysokie i nie otrzymasz zapytań od takich klientów, jakich potrzebujesz.
Jeśli zastanawiasz się jak wybór odbiorców i połączenie ich z komunikatem łączy się ze skutecznością kampanii, to zapraszam Cie do artykuł "Neuromarketing i jego praktyczne zastosowanie".
3. Brak budżetu na marketing
Jeśli myślisz, że możesz robić marketing za darmo to oznacza, że Twoja firma stoi w miejscu lub jeszcze nie wystartowała. Marketing małej firmy potrzebuje budżetu, a nie oszczędności. Szacuje się, że średnie wydatki na marketing to 10% - 20% Twoich przychodów. Więc jeśli chcesz mieć miesięcznie 50 000 przychodu to oznacza, że potrzebujesz wydać 5 000 zł - 10 000 zł. Czy to dużo? Sam musisz ocenić czy pozostały przychód w wysokości 40 000 - 45 000 pozwala Ci na rentowność biznesu.
Im mniejsza firma, tym większa potrzeba zwinnego zarządzania budżetem na marketing, jednak nawet z małymi kwotami możesz przynieść realne wyniki. Sztuką jest postawić na takie wydatki, które przyciągną nowych klientów.
Prowadząc firmę (również jednoosobową działalność gospodarczą) potrzebujesz treści do social mediów czy na stronę internetową. Kolejną rzeczą jest regularne dodawanie treści do wszystkich kanałów komunikacji. Robisz to sam lub zlecasz specjaliście. Podobnie wygląda sprawa z grafikami, banerami i innymi materiałami, których potrzebujesz, by przyciągnąć potencjalnych klientów. Jeśli masz czas to zapewne większość z tych czynności możesz wykonać sam, lecz wraz z rozwojem biznesu tego czasu jest mniej i na pewno warto zlecić takie operacje dalej.
Na rynku są agencje, które wykonają usługę obsługi social mediów za kwotę 500 zł, jak i 2500 zł. Na pewno znajdzie się klient na usługę w obu kwotach. Zanim zaczniesz szukać agencji lub freelancera ustal budżet, jakim dysponujesz oraz jasno go komunikuj. Na pewno ułatwi i przyspieszy to szukanie wykonawców.
https://www.instagram.com/p/Cp..." data-instgrm-version="14" style=" background:#FFF; border:0; border-radius:3px; box-shadow:0 0 1px 0 rgba(0,0,0,0.5),0 1px 10px 0 rgba(0,0,0,0.15); margin: 1px; max-width:540px; min-width:326px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);">
4. Nie robisz marketingu
Czy marketingu w małej firmie może ogóle nie być? Według mnie nie, gdyż nawet jak nie chcesz marketingu to i tak go robisz. Dlaczego?
Marketing to dostarczanie wartości Twoim odbiorcom oraz sposób postrzegania firmy, marki w oczach odbiorców. Marketing wprowadza zmianę w życiu odbiorców przez Twoje usługi lub produkty. Za każdym marketingiem stoi zbiór Twoich wartości, przekonań oraz cel Twojego działania. Tak więc robisz marketing gdy:
- Twoi odbiorcy wchodzą na stronę www, którą stworzyłeś 5 lat temu i dawno o niej zapomniałeś.
- Klienci odwiedzają dawno nieaktualizowane konto w social mediach.
- Odbiorca czyta opinie o Twoich usługach dodaną 12 miesięcy wcześniej.
- Ktoś poleca Twoje usługi lub produkty.
- Dostajesz nieadekwatne do Twojej oferty zapytania od potencjalnych klientów.
Przeczytaj mój wpis dotyczący propozycji wartości dla marki oraz dla klienta oraz czym są wartości marki i ich przykłady.
5. Jakoś to będzie …
Rozmawiając w szczególności z początkującymi przedsiębiorcami zdarzało mi się usłyszeć zdanie, że mają świetną usługę lub produkt i na pewno “sprzedaż sama przyjdzie”, “marketing zrobimy siłą rozpędu”. Takie podejście zazwyczaj kończy się katastrofą, bo biznes jest siecią naczyń połączonych i jeśli nie ma zrozumienia roli marketingu i sprzedaży, to taki biznes zazwyczaj szybciej się kończy niż się zaczął. … chyba, że postawisz na edukację lub zaangażujesz osoby, które uzupełnią brakujące wiedzę, podejście i doświadczenie w Twojej firmie.
Jeśli jako przedsiębiorca, współpracujesz z menadżerem lub specjalistą do spraw marketingu i jesteś gotów na zaangażowanie osób z zewnątrz, to upewnij się:
- Czy poprawnie zidentyfikowałeś obszary, które wymagają wsparcia?
- Czy umiesz określić swój problem i czy będzie zrozumiały dla osób, które mają Ci pomóc?
- Czy będziesz umiał ocenić wyniki pracy osób z zewnątrz?
- Czy jesteś świadom tego, że zmiany w obszarze marketingu odbywają się na poziomie struktur, zasobów w firmie?
6. Brak regularności w marketingu małej firmy
Kolejnym błędem, który zabija marketing małej firmy jest brak systematyczności.
Z mojej perspektywy łatwiej jest osiągnąć regularność działań, jeśli te opierasz na strategii, celach, które wytyczają ścieżkę rozwoju. Tutaj wrócę do punktu pierwszego artykułu, który właśnie czytasz - brak jasnego celu biznesowego jest błędem nr 1, który wpływa na regularność. Jeśli nie masz punktu docelowego to każde działanie będzie zlepkiem układającym się w chaos. Jeśli nie masz celu to trudno będzie Ci stworzyć plan marketingowy, a to skutkuje brakiem regularności w działaniu.
Nie masz czasu na marketing małej firmy?
Jeśli nie masz czasu na marketing małej firmy lub czasami masz go bardzo dużo, a innym razem ogóle, to najprawdopodobniej masz też problem z pozyskiwaniem klientów. Brak regularności w marketingu sprawia, że Twoi odbiorcy nie widzą czego mają się spodziewać. Marketing małej firmy łatwiej jest rozwijać, gdy masz procesy np. na tworzenie treści do social mediów, pisanie artykułów na bloga czy nawet zbieranie opinii od klientów. Jeśli nie masz czasu na marketing i jednocześnie wiesz, że jest on ważny w małej firmie to zaparzam Cie do pobrania bezpłatnej checklisty 30 pomysłów na rozwój marketingu w 30 dni. W dokumencie znajdziesz proste zadania na szybkie wprowadzenie w życie
Bądźmy w kontakcie
Jestem Kasia Piotrowska i od 12 lat zajmuje się marketingiem małych i średnich firm. Uwielbiam łaczyć wartościowe produkty z osobami, które ich potrzebują. Zapisz się do newslettera i ciesz się porcją wiedzy z marketingu.