1. „Impuls” – Richard H. Thaler
„Impuls” to jedna z najważniejszych książek o ekonomii behawioralnej w XXI wieku. Poradnik doczekał się już kilku kolejnych wydań, a jego najnowszy dodruk został poszerzony o tematy związane z pandemią, zmianami klimatycznymi, oszczędnościami emerytalnymi czy aktualną opieką zdrowotną. „Impuls” to bardzo skuteczne narzędzie, które wyjaśni Ci, w jaki sposób możesz panować nad podejmowanymi wyborami.
Każdy człowiek codziennie podejmuje decyzje. Niektóre z nich są błahe i dotyczą wyboru posiłków, inne bardzo istotne, polegające na zarządzaniu swoimi zasobami w pracy. I niestety wiele z tych wyborów jest nietrafionych… Jednak poznanie mechanizmów odpowiadających za podejmowanie decyzji pomoże Ci zrozumieć, w jaki sposób ich dokonujesz i co zrobić, by zminimalizować swoje błędy. Ciekawa, momentami zabawna i jednocześnie niezwykle wartościowa lektura.
2. „Paradoks wyboru” – Barry Schwartz
„Paradoks wyboru” to pełna anegdot i przystępna książka o ekonomii behawioralnej, która ukazuje, że wielość opcji wcale nie jest taka dobra. Choć cieszy Cię możliwość zakupu różnych ubrań, wyboru rozmaitych dań w restauracji czy spotkania z lekarzem, który ma kompetencje, to rodzi to również negatywne emocje. Człowiek, który ma wiele możliwości może poczuć się zagubiony i zacząć negować swoje decyzje, zanim jeszcze je podejmie. Brzmi znajomo?
Barry Schwartz w lekki i ciekawy sposób wytłumaczył, na czym polega paradoks wyboru, dlaczego w chwilach podejmowania decyzji człowiek czuje niepokój lub nasilający się stres i czemu mnogość opcji może negatywnie wpływać na Twoje zdrowie i samopoczucie.
3. „Mała WIELKA zmiana” – Robert B. Cialdini
Każdy człowiek miewa chwile, w których próbuje przekonać kogoś do swoich racji. To może być Twój szef, przyjaciółka, partner czy dziecko. Jednocześnie i Ty masz takie momenty, w których to Ciebie ktoś usiłuje przekonać do swoich założeń i skłonić do oczekiwanych wyborów czy zachowań. Pytanie, w jaki sposób to robić, by działać skutecznie.
„Mała WIELKA zmiana” to książka, która ukazuje, jak pozornie niewielka zmiana dotycząca stosowanych mechanizmów w komunikacji może sprawić, że dużo łatwiej będzie Ci przekonać innych do swoich racji. Spektakularne wyniki osiągniesz wtedy, gdy sięgniesz do najgłębszych ludzkich motywacji.
4. „Szum” – Daniel Kahneman
„Szum” to najnowsza propozycja od uznanego psychologa i myśliciela, autora fantastycznych poradników dotyczących pracy ludzkiego umysłu. „Szum” to książka o ekonomii behawioralnej, która rozwija temat dotyczący tzw. szumu, czyli rozbieżności w podejmowanych decyzjach i ocenach rzeczywistości.
Kahneman wraz z innymi autorami stara się ukazać, dlaczego różne osoby w odmienny sposób rozpatrują oddzielnie dokładnie te same sprawy. W ten sposób ilustruje szkodliwe skutki szumu w polityce, medycynie, kryminalistyce czy decyzjach bankowych. Jednocześnie proponuje rozwiązania, dzięki którym można zacząć panować nad owymi rozbieżnościami prowadzącymi do stronniczości.
„Potęga irracjonalności” przedstawia nasz proces podejmowania decyzji jako roller coaster. Czytając tą książkę musisz zapiąć pasy, gdyż wnioski z tej książki mogą diametralnie zmienić Twój światopogląd. W szczególności jeśli uważasz się za osobę racjonalną, zrównoważoną, która lubi podejmować decyzje na podstawie fakty, dane.
5. „Pułapki myślenia” Daniel Kahneman
Książka o psychologii znalazła się w zestawieniu najlepszych książek o marketingu? Zdecydowanie tak. Jeśli piszesz wpisy na bloga, posty do social mediów czy zajmujesz się komunikacją w swojej firmie, to musisz przeczytać “Pułapka myślenia”. Daniel Kahneman porusza temat mechanizmów, które rządzą naszym umysłem i wpływają na podejmowane przez nas decyzje. Autor łączy wyniki badań z przykładami z życia. Takie połączenie pomaga zrozumieć decyzyjne i wykorzystać je w marketingu. Dzięki temu lepiej poznać swoich odbiorów i łatwiej zamienisz ich w klientów.
Dla osób, które już teraz chcą zasmakować w myślach Kahemana, to zaparzam Cię do odsłuchania kawałka audiobuka. Możesz od razu przesunąć pierwsze 3-5 minut i pominąć intro.
6. „Potęga irracjonalności” – Dan Ariely
„Potęga irracjonalności” to książka bestseller New York Timesa, który ukazuje, że ludzkie zachowania są systematyczne i przewidywalne, choć irracjonalne. Jak to możliwe? Dan Ariely w swojej książce stara się wytłumaczyć, że w niektórych sferach ludzkiego życia zachęty materialne potrafią zadziałać na człowieka w zaskakujący sposób. I choć wielu osobom wydaje się, że ich decyzje są rozsądne i skrupulatne, to w rzeczywistości często wynikają z manipulacji, które trudno dostrzec. Chcesz dowiedzieć się, dlaczego tania aspiryna nie działa, ale ta droższa już sprawia, że ból głowy mija niemal natychmiastowo? Świetna książka o neuromarketingu, która ukazuje irracjonalność pozornie przemyślanych decyzji.
Dla osób chcących złapać bakcyl do książek o neuromarketingu polecam posługach fragment książki na youtube.
Książki o ekonomii behawioralnej - Podsumowanie
Książki o ekonomii behawioralnej to lektury zarówno dla konsumentów, jak i osób podejmujących najważniejsze decyzje w przedsiębiorstwach. Trudno nie zauważyć, że każdy z nas codziennie dokonuje wyborów, stara się przekonać innych do swoich racji lub sam jest podatny na wpływy osób trzecich. Zrozumienie mechanizmów, które sprzyjają podejmowaniu decyzji nie tylko ułatwia codzienne zadania, ale i sprawia, że człowiek zaczyna żyć w bardziej uważny sposób.
Przeczytaj również wpis dotyczący cytatów o marketingu oraz książek o neuromarketingu, które wzbogacą Twoje spojrzenie na marketing i sprzedaż.
Bądźmy w kontakcie!
Nazywam się Kasia i od 12 lat robię marketing. Blog na stronie firmowej lub marki osobistej to jedno z narzędzi do zwiększenia jej rozpoznawalności, dzielenia się wiedzą i przynoszenia nowych klientów. Pomagam moim klientom w planowaniu treści podczas mentoringu marketingowego lub konsultacji indywidualnych.
Jeśli masz pytania do prowadzenia lub pisania bloga — napisz do mnie na kasia@kpiotrowska.pl.
Szukasz inspirujących treści? Zapisz się do newslettera, aby otrzymać je wprost na swoją skrzynkę mailową. Odwiedź blog i łap wiedzę i inspiracje np. o najlepszych książkach o marketingu.