W tym artykule dowiesz się o celach marketingowych. Czytaj dalej jeśli chcesz mieć dobre zrozumienie czym są cele marketingowe oraz poznać ich przykłady. Aby objaśnić Ci czym są clee marketingowe posłużę się porównaniem do ogniska na polanie. To co? Zaczynamy!
Cele marketingowe są jak kompas
Wyobraź sobie, że jesteś na górskim szlaku. Przed Tobą rozciąga się rozległy krajobraz, a Twoim celem jest dotarcie na szczyt. Jednak bez kompasu, który wskazuje właściwy kierunek, łatwo się zgubić. Możesz wędrować w kółko, marnując czas i energię, albo wybrać ścieżki, które prowadzą donikąd.
Cele marketingowe działają jak kompas w biznesie. Wskazują kierunek, w którym firma powinna zmierzać, i pozwalają skupić wysiłki na osiągnięciu zamierzonych rezultatów. Dzięki nim każdy krok – od planowania kampanii po analizę wyników – jest bardziej precyzyjny i skuteczny. Tak jak kompas pomaga wędrowcy dotrzeć na szczyt, cele marketingowe prowadzą firmę do sukcesu na konkurencyjnym rynku.
Marketing bez celów
Marketing bez celów prowadzi do chaotycznych działań, które często generują wysokie koszty bez wymiernych efektów. Chaos jest często znakiem rozpoznawczym braku celów, procesów i struktury w marketingu. Brak ukierunkowania sprawia, że budżet jest wydawany na nie skuteczne kampanie reklamowe, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów ani zwrotu z inwestycji. Najdroższy marketing jest wtedy, gdy mamy ogólny komunikat do wszystkich.
Różnica między celami marketingowymi, a celami kampanii reklamowej
Spotykam się z sytuacją, gdy moi klienci przedstawiają cele kampanii reklamowej, które często są mylone z celami marketingowymi.
W tym miejscu warto zaznaczyć jaka jest różnica między obu rodzajami celów. Choć z pozoru mogą wydawać się tożsame, to w praktyce dotyczą innych obszarów.
Tabela Różnice między celami marketingowymi a reklamowymi
Cele marketingowe | Cele kampanii reklamowej | |
Zakres działania | Mają szerszy zakres i dotyczą strategii marketingowej i strategii firmy. | Są szczegółowe i odnoszą się do pojedynczej konkretnej kampanii promocyjnej |
Zakres działania | Mają szerszy zakres i dotyczą strategii marketingowej i strategii firmy. | Są krótkoterminowe, skoncentrowane na określonym okresie trwania kampanii. Liczymy je w dniach lub tygodniach. |
Czas | Są długoterminowe i obejmują okres kilku miesięcy, kwartałów lub lat. | Są krótkoterminowe, skoncentrowane na określonym okresie trwania kampanii. Liczymy je w dniach lub tygodniach. |
Szczegółowość celów | Określają ogólny kierunek działań, np. „zwiększenie świadomości marki w grupie docelowej”. Szczegóły są połączone ze strategią | Cele kampanii reklamowej są szczegółowe i mierzalne, np. „uzyskanie 10 000 wyświetleń reklamy w ciągu dwóch tygodni”. |
Miejsce w strategii | Cele marketingowe są nadrzędne i wyznaczają kierunek działań zespołu marketingu. Odwołują się bezpośrednio do strategii firmy. | Cele kampanii reklamowej są podporządkowane celom marketingowym. |
Krótkoterminowe działanie daje krótkotrwałe efekty. Dlatego myśląc o celach marketingowych warto spojrzeć na działalność z perspektywy 1-2 lat. Wydłużenie perspektywy patrzenia wzbudza potrzebę