
Marketing medyczny - czym jest i dlaczego skupia się na pacjencie? W tym artykule dowiesz się więcej o marketingu medycznym. Czytaj dalej jeśli chcesz mieć dobre marketingu medycznego usług.
Poniższy tekst przygotowałam na gruncie doświadczenia pracy z ekspertami, jaki z managerami klinik jak i gabinetów. To co? Zaczynamy!
Marketing medyczny - najważniejszy jest drugi człowiek
Marketing medyczny nie istnieje bez pacjentów – dobre zrozumienie ich potrzeb, problemów zdrowotnych oraz przebiegu leczenia stanowi fundament skutecznej komunikacji. Warto pamiętać, że pacjenci nie szukają jedynie wykonania usługi. Równie ważne jest zapewnienie im troski zarówno przed jak i po wizycie u lekarza.
Pacjenci na etapie wyboru lekarza, gabinetu lub kliniki szukają zrozumienia, poczucia bezpieczeństwa i opieki. Często potrzebują odpowiedzi na nurtujące ich pytania oraz wyjaśnienia trudnych zagadnień medycznych. Sztuką jest umiejętne przełożenie tych kwestii na język marketingu gabinetu lub kliniki.
Empatia w marketingu medycznym
Empatia w komunikacji jest jak most łączący dwa brzegi rzeki. Most ten pozwala przejść z jednej strony na drugą, niezależnie od głębokości czy szerokości rzeki. Rzeką w przypadku pacjentów jest choroba lub problem, z którym się mierzą. Empatia w komunikacji pozwala zrozumieć emocje drugiej osoby, bez względu na różnice czy dystans między rozmówcami. Empatyczna komunikacja umożliwia pacjentowi przejście od lęku do zaufania – to nasz most do budowania długotrwałych relacji.

Różnica między marketingiem usług a marketingiem medycznym
Marketing medyczny różni się nieco od marketingu usług. O ile marketing usług skupia się na kliencie, o tyle najważniejszą osobą w marketingu medycznym jest pacjent. To przekłada się na działanie.
Tradycyjny marketing usług usług koncentruje się na promowaniu funkcjonalności, korzyści i sprzedaży. Jest bardziej elastyczny i mniej regulowany.
Marketing medyczny wymaga empatii, delikatności oraz zgodności z etyką i prawem. Jego kluczową wartością jest budowanie długotrwałych relacji opartych na edukacji i zaufaniu.
Etyczny marketing medyczny
Jest jeszcze jedna kwestia, która odróżnia marketing medyczny. To etyka w komunikacji.
Podlega ścisłym regulacjom prawnym i zasadom etyki.
Po pierwsze komunikacja, którą tworzy lekarz, gabinet lub klinika nie może wprowadzać w błąd pacjenta.W komunikacji warto postawić na precyzyjne treści, oparte na faktach. I tak na przykład treści w social mediach nie mogą wywoływać fałszywych obietnic.
Przykład: Informacje o skuteczności leczenia powinny być zgodne z dowodami medycznymi, a hasła obiecujące „gwarantowane rezultaty” są zabronione.
Znowelizowany Kodeks Etyki Lekarskiej* z 2025 roku mówi o tym, że “Lekarzowi nie wolno stosować reklamy działalności zawodowej w jakiejkolwiek formie. Dopuszczalne jest jedynie podawanie rzetelnych informacji o charakterze i zakresie świadczonych usług."
Lekarze i specjaliści mogą korzystać z mediów społecznościowych. Komunikować się z obecnymi i nowymi pacjentami za pomocą Facebooka, Instagrama, TikToka. Lekarze mogą przekazywać informacje o swojej praktyce, w szczególności tworzyć treści edukacyjne. Jednocześnie niedozwolona jest promocja, oferowanie rabatów i agresywna komunikacja “kup teraz”, “oferta ograniczona czasowo”, “tylko dla 10 pacjentów”.
*Źródło: Naczelna Izba Lekarska, Kodeks Etyki Lekarskiej z 2025 roku
Zapraszamy do współpracy
Jeśli zastanawiasz się nad marketingiem medycznym Twojego gabinetu, kliniki to napisz na kasia@kpiotrowska.pl lub zadzwoń 514 520 158. Na co dzień pomagam lekarzom, managerom gabinetów i klinik budować markę ekspertów w swojej dziedzinie, pozyskiwać nowych pacjentów oraz tworzyć komunikację, która łączy z pacjentami.